Monday, October 18, 2010

Pembiayaan Rumah dalam Pembinaan

Komen dari Iskandar:

Konsep perbankan Islam ni konsep ambil untung dengan jadi orang tengah.

Sebab bank ada duit, bank beli dulu. Kemudian jual pada pembeli dengan harga lebih tinggi. Lebihan tu untung pada bank.

Okay. Takde masalah.

Tapi sayangnya, ia hanya konsep. Bukan praktik.

Cuba tengok loan rumah. Bank beli dulu, dan jual pada kita. Bank dapat untung.

Tapi kalau projek perumahan tiba2 terbengkalai, bank yg merupakan tuan empunya barangan sudah tidak dapat berikan barang jualannya. Sudah langgar kontrak.

Jadi sepatutnya bayaran bulanan tak perlu bayar. Saya sebagai pembeli yg dijanji rumah. Tapi bank mungkir. Memang lah ia kerja pemaju. Tapi bank yg patut selesaikan. Bukan saya. Sebab saya beli dari bank — bukan pemaju.

Bukan begitu sepatutnya?

1. Berikut adalah komen berkaitan financing property under construction.

2. Pembiayaan rumah dalam pembinaan mempunyai satu risiko yang besar. Kalau rumah tak siap, amacam ? Siapa yang patut tanggung risiko?

3. Bank, mempunyai tanggungjawab untuk memastikan deposit pelanggan tidak hilang. Justeru, mereka sebolehnya akan memastikan risiko rumah tidak siap ditanggung oleh pihak lain. Inilah pendekatan pengurusan aset-liabiliti yang sedia ada.

4. Apa yang sudah berlaku terhadap kes terdahulu, saya tidak dapat beri komen. Cuma apa yang saya tahu sekarang, ada bank-bank Islam yang sudah menapis senarai pemaju untuk mengelakkan masalah terdahulu. Jadi, hanya pemaju yang betul-betul ada reputasi yang baik sahaja akan diterima. Untuk pemaju baru bermula dan kecil agak sukar.

5. Pendekatan terbaru ini juga ada buruknya kerana pemaju yang baru bermula dalam industri hartanah tidak dapat melantik bank-bank Islam tertentu untuk menjadi panel. Justeru, pelanggan mempunyai pilihan bank riba yang lebih banyak.

6. Apa yang boleh buat kalau terkena ? Bank barangkali tidak mahu berapa nak layan. Apa yang boleh buat, berhubunglah dengan Bank Negara Malaysia kerana selalunya bila BNM bagi arahan, baru bank-bank akan buat.

7. Struktur yang betul adalah menggunakan kontrak istisna’ untuk pembiayaan sebegini. Walaupun pada masa akan datang ada bank yang menawarkan produk pembiayaan dengan kontrak ini, pengguna perlu betul-betul faham isi kandungan perjanjian yang ditandatangani untuk memastikan risiko rumah tidak siap ditanggung oleh siapa. Jangan biasa terus tandatangan perjanjian tanpa meneliti apa yang terkandung di dalamnya.

8. Perkembangan terbaru juga menyaksikan bank-bank Islam mula mewujudkan jabatan / unit pematuhan Shariah (Shariah compliance) untuk memastikan isu sebegini diselia dengan lebih teliti.

9. Seperti mana yang dinasihatkan oleh para pelabur hartanah, pastikan kita semua membeli rumah dari pemaju yang mempunyai reputasi yang baik dan proven track record. Peranan kita sebagai pengguna adalah sangat besar. Selain pengguna boleh mengajar bank-bank Islam supaya mengeluarkan produk yang lebih baik, pengguna juga boleh mengajar pemaju agar menjadi lebih bertanggungjawab kerana isu rumah tak siap ini bukan salah satu pihak sahaja. Malah, mungkin polisi siap baru jual juga akan diperkenankan oleh kerajaan untuk dilaksanakan.

10. Pegawai-pegawai Shariah di bank juga kelihatan berusaha keras memberikan kesedaran ini di peringkat dalaman untuk memastikan prinsip Shariah betul-betul dilaksanakan. Semoga usaha gigih mereka akan membuahkan sesuatu yang lebih baik untuk semua pihak dalam perkembangan perbankan Islam di Malaysia.

--------------
Catatan:
Pakdi
Pengarang buku Rancang Wang Dari Sekarang
www.pakdi.net
Hakcipta terpelihara (c).

No comments:

Post a Comment